صفرتاصد سرقت علمی ادبی در پژوهش و مقاله نویسی شاگرد اول | نگرش معلمان درباره نقش آموزش مبتنی بر تئاتر درسی درکیفیت بخشی به آموزش
نگرش معلمان درباره نقش آموزش مبتنی بر تئاتر درسی درکیفیت بخشی به آموزش
نگرش معلمان درباره نقش آموزش مبتنی بر تئاتر درسی درکیفیت بخشی به آموزش

پیشگفتار........................................11

مقدمه............................................14

نمایش..........................................21

عناصر بیان نمایشی........................................22

تعاریف کودک و نوجوان......................................24

تئاتر کودک ...............................................26

انواع تئاتر کودکان و نوجوانان ...............................................29

نقش هنر در فرافکنی عواطف کودکان..................................31

عناصر بیان نمایشی در تئاتردرمانی با کودک و نوجوان.........33

فواید آموزش تئاتر برای کودکان.....................................36

اثرات مثبت آموزش تئاتر بر کودکان ..............................................38

تدریس هنرها در مدارس....................................39

تدریس به واسطه هنر........................................40

تدریس هنر مبتنی بر زیبایی شناسی...................................41

اهداف تدریس هنر مبتنیبرزیباییشناسی .............................................44

تربیت هنری در ایران......................................45

مفهوم کیفیت آموزش و مدرسه....................................47

ابعاد و شاخصهای کیفیت مدارس...................................49

اتفاقی ناگهانی در آموزش و پرورش ایران.....................................51

تئاتر در کالس درس......................................57

بررسی کاربرد نمایش در تعلیم و تربیت.....................................۵۹

جایگاه هنر در عرصه تعلیم و تربیت ........................................... 60

بازی و کودک دو اصل جدا نشدنی................................ 60

بازی و نمایش........................ 64

تحول در آموزش و پرورش )مدرسه نو بجای مدرسه قدیم(......................... 65

روشهای مدارس فعال ........................................... 66

تئاتر در آموزش......................... 67

چگونه میتوان از TIE استفاده کرد........................................ 68

مزایا....................................... 69

نگاهی به تئاتر در خدمت آموزش )خاستگاه و مراحل تولید(........................ 71

تاثیر نمایشی.......................... 75

آموزش تئاتربه کودکان چگونه است؟ فواید تئاتربرای کودکان چیست؟ نحوه کار کردن با کودکان .. 80

نحوه کار کردن با کودکان .............................................. 84

دلیل استفاده از نمایش خالق در کالس درس چیست؟................................... 86

نمایش خالق؛ موثرترین شیوه در پرورش هوشهای چندگانه.......................... 89

تئاتر پداگوژی............................. 97

تئاتر پداگوژی در موسسات آموزشی................................ 102

تئاتر پداگوژی در مدارس................................. 102

تئاتر معلولین ........................ 104

پروژه کار با زندانیان .......................................... 104

تئاتر پداگوژی در زمینه طب ودرمان..................................... 104

تئاتر پداگوژی در اقتصاد ............................................. 105

تئاترپداگوژی درکلیساها................................. 105

تئاتر پداگوژی در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی........................................ 106

تئاتر پداگوژی درمراکز تئاتری ............................................ 107

راهنمای روش تدریس نمایشی در ابتدایی......................................

پیشینه داخلی کتاب...................................... 149

پیشینه خارجی کتاب..................................... 158

منابع ..................................... 168

مقدمه

نمایش به کودکان کمک میکند تا همکاری کرده و بتوانند خود را به صورت مؤثرتری در

زندگی روزمره ابراز کنند. نمایش، درس را برای دانش آموزان فعالتر، جذابتر و جالبتر

کرده و به دانش آموزان کمک میکند تا الگوهای منطقی، روابط علّی و معلولی، تفسیر

مفاهیم و همچنین، یادگیری را از طریق روخوانی و واژگان درک کنند. نمایش، خالقیت

فرد را بهبود میبخشد و با فراهم کردن فرصت دستیابی به مهارتهای مربوط به ویژگیهای

رشدی، به رشد چند بعدی آنها کمک میکند. نمایش تضمین میکند افراد خود و محیط

خود را عمیقاً درک کنند. افراد در طول بازی نقش در نمایش، دیدگاههای دیگران را در

نظر میگیرند، یعنی مهارت درک دیدگاههای دیگران در آنها پرورش مییابد. به دستآوردن

تجربه از رویدادها و شرایط مختلف، از طریق گرفتن نقشهای مختلف، باعث بهبود مهارت

همدلی میشود. تئاتر به افراد این فرصت را میدهد که خود را به جای دیگران بگذارند و

تفکر چند بعدی را در آنها پرورش میدهد)کاظمی، 1398 .)

همزمان با نهادینهشدن نقش و اهمیت آموزش و پرورش در رشد و توسعه جوامع،

متخصصان کوششهای زیادی را برای علمیکردن و پویاسازی این امر ارزشمند آغاز

کردهاند. نظامهای آموزشی دارای حوزههای مختلفی است که برجستهترین آن »برنامه

درسی« است. این حوزه به دلیل اهمیتی که برای تحقق اهداف آموزشی داشته است،

متصدیان تربیتی و آموزشی آن را هسته مرکزی و قلب نظام آموزشی میدانند. هدف نهایی

همه برنامههای درسی، تدوین برنامههای درسی مدوّن است. برنامههای درسی را میتوان

طرحی برای آمادهکردن مجموعهای از فرصتهای یادگیری برای افراد تحت تعلیم باهدف

تغییرات مؤثر و پایدار در ابعاد مختلف شخصیتی به لحاظ جسمانی، عاطفی، اجتماعی و شناختی تلقی کرد که همان یادگیری نام دارد )الکت

، 2009 .)فرایندهایی که ازطریق آن

بتوان به تحقق هدف یک برنامه درسی دست یافت، عمدتاً آموزش نام دارد؛ اما سؤال

اساسی این است هنگامیکه بحث از آموزش میشود، منظور کدام نوع آموزش است؟.

امروزه بشر در سایه رشد فناوری هر لحظه بر اطالعات و یافتههای خود میافزاید و نظامهای

آموزشی موظف هستند این اطالعات حجیم را به یادگیرندگان خویش انتقال دهند؛ از

طرف دیگر، یکی از اهداف اساسی هر برنامه درسی و به تبع آن مدارس، شناخت مسائل

اجتماعی و یافتن راهحلهای منطقی و اثربخش برای مسائلی است که عناصر سازنده ی آن

در جوامع مختلف متفاوت است و نمیتوان با استفاده از برنامههای درسی یکسان و با

کاربست روشهای آموزشی غیرفعال و عمدتاً ازطریق کتابهای درسی و معلم مسائل را

حلوفصل کرد و دانش اطالعات را انتقال داد؛ بلکه باید با تدوین برنامههای درسی مناسب،

متنوع و مؤثر و بهکارگیری روشهای فعال آموزشی پرورش مهارتهای زندگی در

یادگیرندگان را تقویت کرد تا آنان خود بتوانند به کسب دانش و حل مسائل مختلف

اجتماعی مبادرت کنند.

مهارتهای اجتماعی یکی از مؤلفههای مهارتهای زندگی است. داشتن مهارتهای

اجتماعی باعث پیشرفت فرد میشود. مهارتهای اجتماعی بهصورت رفتارهای آموختهشده-

ای تعریف میشود که ازنظر اجتماعی پسندیده است و امکان ارتباط با دیگران را فراهم

میکند. این مهارتها کیفیت زندگی افراد را افزایش میدهد و به آنها در دستیابی به

2 اهداف کمک میکند )دنیز و ارسوی

، 2016 .)این رفتارها شامل موارد زیر است: رفتارهای

بین فردی مثل مصالحه، کمکخواستن از دیگران، معرفی خود، احترام به دیگران، شناخت.....

فایل هایی که پس از خرید می توانید دانلود نمائید

کتاب نگرش معلمان مهناز شاکر_1674221698_59085_5748_1923.zip1.98 MB
پرداخت و دانلود محصول
بررسی اعتبار کد دریافت کد تخفیف
مبلغ قابل پرداخت : 66,400 تومان پرداخت از طریق درگاه
انتقال به صفحه پرداخت